چرخ توسعه سیستان و بلوچستان از مسیر احداث بزرگراه ها می‌گذرد

ساخت بزرگراه ها به عنوان شریان های اصلی اقتصادی و توسعه هر منطقه به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می تواند رونق و آبادانی آن را به همراه داشته باشد.

استان سیستان و بلوچستان با موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان، از مزیت ترانزیتی قابل توجهی برخوردار است، توسعه شبکه بزرگراهی در این استان، نقشی کلیدی در تسهیل حمل و نقل، افزایش سفر، توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه مردم ایفا می‌کند.

 وجود بزرگراه‌ها، سفر به استان را برای گردشگران داخلی و خارجی آسان‌تر و جذاب‌تر می‌کند، این امر به رونق صنعت گردشگری، ایجاد شغل و افزایش درآمد مردم محلی کمک می‌کند.

از دیگر مزیت‌های ساخت بزرگراه‌ها در این استان می‌توان به کاهش تصادفات و جلوگیری از هدر رفتن زمان و سوخت، صرفه جویی در هزینه‌ها و کمک به افزایش راندمان اقتصادی اشاره کرد.

با وجود مشکلات مالی و وضعیت بد آب و هوایی، اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای توسعه شبکه بزرگراهی استان انجام داده است؛ که یکی از مهمترین این تلاش‌ها شامل جذب اعتبارات ملی بوده است بطوری که با پیگیری‌های انجام شده، اعتبارات قابل توجهی از ردیف‌های ملی برای ساخت بزرگراه‌ها در استان اختصاص یافته است.

در سه سال اخیر بیش از ۲۸۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان به بهره‌برداری رسیده است که به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفر کمک شایانی کرده است و نیز عملیات اجرایی چندین پروژه بزرگراهی جدید در استان آغاز شده است که در آینده به توسعه شبکه بزرگراهی و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل در استان کمک خواهد کرد.

آنچه در سال‌های اخیر از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راه‌سازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است که نتیجه مثبت آن در توسعه شبکه بزرگراهی استان قابل مشاهده است.

 مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرزی این استان با کشور‌های پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راه‌های این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

عطاء اله اکبری گفت: رویکرد این اداره کل در سه سال اخیر در تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان تغییر یافته است بطوری که با تلاش مستمر و مجدانه در پیگیری روزانه تامین اعتبار در سطح سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات گسترده‌ای در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث بزرگراه از مرکز استان به تمام استان‌ها و شهر‌های مجاور آغاز گردید که نتایج ارزشمند آن در حال حاضر در زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰کیلومتر بزرگراه وراه اصلی قابل مشاهده است.

وی با یادآوری عقب ماندگی سیستان و بلوچستان در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای افزود: تکمیل پروژه‌های بزرگراهی در شمال این استان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هست که تامین این اعتبارات به عنوان کاری دشوار و سخت نیازمند همکاری و مشارکت دولت و مجلس در سطح کلان ملی است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه‌های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این اداره‌کل توسعه بزرگراهی تمامی راه‌های شریانی شمال استان است و هر سال می‌توانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.

اکبری گفت: توسعه شبکه بزرگراهی این استان نیازمند حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی است تا با هم افزایی شاهد رفع هر چه سریعتر عقب ماند‌های این بخش باشیم.

وی ادامه داد: یکی از نخستین و مهمترین اقدامات برای محرومیت‌زدایی توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان اقدامات عمرانی به ویژه در حوزه‌ها راه‌سازی و جاده‌سازی است که این مهم در این استان نیز همواره جز اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است، زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه با بهره‌برداری بزرگراه‌های متعدد در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفر‌های بین شهری، مصرف سوخت و تلفات انسانی شاهد شکوفایی در وضعیت کریدور‌های ترانزیتی جنوب شرق کشور خواهیم بود این اداره کل طی چهار سال اخیر پروژه‌های مهمی را در این حوزه آغاز و به سرانجام رسانده است.

اکبری تاکید کرد: مدیریت جهادی طی سال‌های اخیر به ویژه در دولت سیزدهم ثابت کرده است که حمایت از توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان به صورت همه جانبه در حال انجام است حمایتی که اگر نبود امروز شاهد شکوفایی بزرگراه‌های این استان نبودیم بزرگراه‌هایی که هر کدام از آنها نقش مهمی در مسیر اقتصادی جنوب شرق کشور و بهبود مناسبات تجاری با کشور‌های همسایه دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: رویکرد این اداره کل در سه سال اخیر در تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان تغییر یافته است بطوری که با تلاش مستمر و مجدانه در پیگیری روزانه تامین اعتبار در سطح سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات گسترده‌ای در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث بزرگراه از مرکز استان به تمام استان‌ها و شهر‌های مجاور آغاز گردید که نتایج ارزشمند آن در حال حاضر در زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰کیلومتر بزرگراه وراه اصلی قابل مشاهده است.

اکبری خاطر نشان کرد:  با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعدد این استان با تکمیل و راه اندازی پروژه‌های مهم جاده‌ای دستیابی به توسعه محقق می‌شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین الملل برخوردار است، با تلاش این اداره کل در آستانه نوروز ۱۴۰۳ حدود ۷۵ کیلومتر بزرگراه با اعتبار هزینه شده ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار