پاسخ به چند سئوال در خصوص سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و شماری از همراهان که به شهادت تمام سرنشینان منجر شد علاوه بر ایجاد حزن ملی ، سئوالاتی را نیز در سطح افکارعمومی درمورد علتهای وقوع این حادثه تلخ ایجاد کرد که لازم است با نگاه کارشناسی و دقیق به آنها پاسخ داده شود.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، بدلیل وقوع سانحه برای بالگرد وی و همراهانش به شهادت رسید. این رخداد غم انگیز علاوه بر ایجاد حزن ملی، سئوالاتی را نیز درسطح افکارعمومی پیرامون علت‌های وقوع این حادثه تلخ ایجاد کرد که لازم است با نگاه کارشناسی و دقیق به آنها پاسخ داده شود

در این رابطه سردار سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با صدور دستوری معاون هماهنگ‌کننده این ستاد را مامور بررسی علل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور کرد. بر این اساس هیئت عالی رتبه‌ای با مسئولیت سردار علی عبدالهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیرو‌های مسلح دراولین ساعات پس ازمشخص شدن محل سقوط بالگرد ضمن عزیمت به منطقه بررسی‌های فنی و تخصصی برای مشخص کردن ابعاد و علل سقوط بالگرد رئیس جمهوررا آغاز کردند

از نظرقانونی هیأت عالی بازرسی و تعیین دلایل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان ایشان که با دستور سرلشکر باقری به محل وقوع سانحه اعزام شده، مسئول اصلی رسیدگی به ابعاد فنی و کارشناسی این سانحه است و یقینا با ارائه گزارش دقیق دلایل شکل‌گیری این حادثه تلخ را مشخص خواهد کرد. با این حال شواهد وقرائن آشکاری نیز وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند تا پیش از ارائه گزارش هیئت کارشناسی برخی ابهامات را که متاسفانه رسانه‌های معاند نیز در شکل گیری و پر و بال دادن به آن نقش داشته اند بر طرف نماید.

اول/ بالگرد حامل رئیس‌جمهور از نوع بل ۲۱۲ بوده است که ویژگی آن استفاده از دو موتور قدرتمند است. این بالگرد چند منظوره در صورت از کارافتادن یک موتور، می‌تواند با موتور دوم به پرواز ادامه بدهد و در مقایسه با بالگرد‌های تک‌موتوره، ایمنی قابل توجهی دارد.

دوم/ گروه پرواز با توجه به سابقه، تجربه و درجه نظامی بالای آنها از ماهرترین خلبانان بالگرد در کشور بوده اند که نشان می‌دهد برای این پرواز از کادر مجرب پروازی استفاده شده است.

سوم/ظرفیت این بالگرد ۱۴ نفر است که به‌دلیل ملاحظات امنیتی و رعایت شرایط ایمن‌تر در پرواز با ۹ سرنشین پرواز کرده است.

چهارم/یکی از پروتکل‌های اصلی و غیر قابل اجتناب قبل از پرواز، بررسی وضعیت فنی بالگرد و سلامت آن، همچنین شرایط جوی در مسیر پرواز از سوی خلبان و تیم فنی برای اطمینان از امکان پرواز ایمن است که با توجه به حضور رئیس‌جمهور و مقامات عالی در پرواز، طبیعتا این اقدام با حساسیت بیشتری انجام شده است.

موضوع قابل توجه که می‌تواند به عنوان مهمترین عامل وقوع سانحه مد نظر قرار گیرد، پرواز بالگرد در منطقه کوهستانی و آب و هوای بشدت متغییر درفصل بهارو احتمال ایجاد توربولانس یا " باد پیچک" در شرایط جوی ذکر شده است که رخدادی دفعی و غیر قابل پیش بینی است. وجود توده‌های ابر در منطقه که در این فصل جابجایی آن درارتفاع پایین با سرعت انجام می‌شود یکی از عوامل مهم دیگری است که می‌تواند موجب ناپایداری اتمسفر پروازو ایجاد شرایط غیر منتظره برای بالگرد شده باشد.

اگرچه تا پایان بررسی‌های کامل فنی و اعلام نتیجه هیأت عالی ستاد کل نیرو‌های مسلح نمی‌توان با اطمینان در خصوص چرایی سانحه اظهار نظر کرد، اما نشانه‌های مهم و قابل توجهی که به آن اشاره شد، کم‌وکیف حادثه را تا حدودی روشن می‌کند. موارد ذکر شده که همگی در ردیف شواهد آشکار در بررسی رخداد تأسف بار وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان است، نشان می‌دهد که بر خلاف برخی فضا سازی‌های غیر واقعی، تمهیدات ضروری در خصوص ایجاد اطمینان نسبت به پرواز ایمن بالگرد حامل رییس جمهورپیش بینی شده بود، اما شرایط جوی غیر منتظره بر پیش بینی‌هایی که بر اساس پروتکل‌های فنی و امنیتی باید در نظر گرفته شود غلبه نموده و این حادثه تأسف بار را رقم زده است.

منبع: نور نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خدایا ما را از وسوسه خناسان روزگار (فرارویان) دوربدار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
منتظر اعلام نتیجه کارشناسی از سوی ستاد کل میمانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
بعد چرا سه فروند بالگرد ۲ تا سالم بیا وسطی سقوط کند اینجا سوال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
دیگر نمیشود. به گذشته. برگشت. وجریان
حادثه. را خوب رقم زد. ولی. باید
از موضوع عبرت گرفت. که به خاطر
هزاران مسئله ریز و درشت امنینی. اول ایمنی
بعد کار .اتفاق بیفتد. ودر. اینده. با مد نظر این تجربه تلخ مانع بروز حوادث سهوی. این چنینی (یک در هزار . دردنیا. برای روسای جمهور) وخصوصا اشخاص.
مهم مملکت با وظایف خطیرتر. پیش. نیاید. که چه بسا. وظایف و تعهد. انها به کشور. خیلی بالاتر از
افتتاح سد پر. اب میباشد وبرای انجام این تعهدات حفاظت از جان انها. در سرلوحه ملزومات.
روحشان. قرین. رحمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
لطفا نفر نهم که آقای جواد محرابی است را بیارید جلو دوربین که شک و شبهات برطرف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
سلام. در پاسخ به ابهامات سقوط هلیکوپتر باز این گفته قابل پذيرش نیست که هوای منطقه‌ بخصوص در این فصل ناگهان تغير می‌کند و باد پیچک تولید می شود پس این مسئله را پیچیده‌تر می‌کند، وقتی این نوع هوای غیر قابل پیش بینی وجود دارد باز اقدام به پرواز از این فضا شده؟؟؟!!! چقدر ما باید عزیزان و سرمایه های خود را با سهل‌انگاری (نمی‌گوییم خدای ناکرده عمدی) از دست بدهیم مسئولین اگر خطایی صورت گرفته از سوی هر کس گذشت نکنند. روحشان شاد.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۲:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
توییت ایلان ماسک و بمباران تهران در ان و هک کردن رادار چرخ بال توسط اسراییل به وسیله ماهواره و حضور عوامل موساد در ایران و دستکاری فیزیکی در زمان بازدید رییس جمهور مشکوک است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
این حادثه بسیار سنگین است باید کارگروه بررسی زیادی انجام دهد
ولی حضور 2بالگرد دیگر هم بوده زود قضاوت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
هرکشور دیگری بود امثال بذرپاش رو بازداشت میکردن .
آقای رییس جمهمور و ایت الله آل هاشم تا 3 ساعت بعد از سقوط زنده بوده اند و از بی کفایتی امثال بذرپاش و دفتر نهاد ریاست جمهوری حتی موقعیت اونها رو هم نتوانستند در اون زمان حیاتی بدست آورند تا جان این بزرگواران نجات پیدا کند . وقتی میشنوم در اینستاگرام و ... میگن پیکر رییس جمهور و همراهان رو گرگ و خرس ها رفتن اصلا بعض منو میگیره از مظلومیت اینها و بیکفایتی این وزیران و مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
گرچه موضوع سقوط بالگرد دروغ محض است اما این داستان را به معمای پیچیده ای تبدیل کرده اند که دانشمندان از درک ان عاجزند!
United States of America
بنیامین خلیلی
۲۰:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
نفر نهم چه کسی هست وقتی میگوئید با ۹نفر پرواز کرده یعنی نفر نهم در هلیکوپتر بوده نه خارج از آن ؟درکل ۸نفر بودند یا ۹نفر که در لحظه سقوط در هلیکوپتر حضور داشتند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
خوب چرا از سه تا دقیق این باید سقوط کنه؟
اون دونا کجا رفتن؟
سواااال زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
جنگ الکترونیک با هدایت ماهواره ای را نباید دست کم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
خراجی
۱۱:۴۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
شک نکنید کار اسقاطیل حرامزاده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
چون فاصله سه بالگرد خیلی کم بوده، به نظر میرسه اگه جنگ الکترونیک بود، هر سه بالگرد دچار سانحه میشدن.
والله اعلم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
پس می توان گزینه بعدی یعنی جنگ الکترونیک و ....را محتمل دانست با توجه به اینکه اسراییل غاصب در نزدیکی مرزهایمان پایگاه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
با این حال مشکوک به نظر میرسد و باید تحقیقات بیشتری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
به نظرم بعد از آنکه با پهپاد مشخص شد بدنها سرد است و کسی زنده نمانده مهمترین کار محصور کردن صحنه سانحه تا شعاع معین بود و ورودفراد متخصص برای جابجایی پیکرها و ثبت دقیق صحنه و بقایای بالگرد بود
اما متاسفانه با ورود افراد غیر متخصص و بهم خوردن صحنه و جابجایی قطعات بالگرد و دستکاری احتمالی آن قبل از حضور نیروهای متخصص عملا تشخیص علت حادثه صفر شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
سلام هشت نفرشهیدشدن نفرنهم پس چی شده مگه هشتنفرسوارنشدن چرا اینجا گفته نه نفر
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۰:۲۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ضمن تسلیت به ایران و ایرانی و طلب شادی روح همه
شهدا بویژه شهدای خدمت که واقعا لقب برازنده ای برایشان میباشد.احتمالا نفر نهم خبرنگار همراه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
نفر نهم محافظ دوم رئیس جمهور بود که به دلیل عدم نیاز به حضور دو محافظ در هلیکوپتر حامل رئیس جمهور در هلیکوپتر دیگری بود
هلیکوپتر رئیس جمهور به دلایل امنیتی تا ۱۴ نفر را حمل می‌کرد ولی بیشتر از ۹ نفر سوار نمی‌شدند
آن روز ۸ نفر سوار شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
باید با حساسیت و دقت بسیار زیاد بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
چی میخوای بگی
هوا مقصره؟؟؟
دلمون خونه
بیچاره شدیم
دیگه طاقت داغ نداریم
دیگه نای گریه نداریم
امام زمان تسلیت
رهبر تسلیت
ملت تسلیت
خدایا کمکمون کن